Nu har fyra nya laddpunkter/uttag för elbilar beställts.
Totalt kommer vi då att ha möjlighet att ladda 6 bilar samtidigt.
Uttagen kommer att sättas upp bredvid de befintliga, på baksidan av carportlängan utanför Malma Backe 1D.
Vi har sökt, och erhållit, bidrag för 50% av den totala kostnaden.
De som utnyttjar laddpunkterna har/skaffar ett konto hos Opigo som administrerar betalningen som för närvarande är 3 kr/kWh.
Uppdatering 2020-12-22: Planen var att de nya ladduttagen skulle ha monterats idag. På grund av en felaktig leverans blev det inte så. Nytt datum för installation är 8 januari.
Vilken effekt är det på laddarna nu?
Nu är det kontrollerat.
7,3 kW är det som erbjuds (1-fas, 230V, 32A)
Huvudsäkringen som sitter är 63A, så även om alla 6 uttag används samtidigt kan alla ladda med max ström.
Hej,
Vi har nyligen flyttat in i Malma Backe och trivs jättebra! 🙂
Vi går i tankar att skaffa en elbil eller laddhybrid och blir glada över att se att det finns laddboxar i området. Men blev lite avskräckta av priset för att ladda om 4,1 kr/ kwh som jag ser i appen evcore.
Men lite snabb matte så blir det för oss ca 80kr / 100km att köra på el och 105kr / 100km för att köra med vår gamla v60 på diesel. De som bor i villa och har möjlighet till att ha egen laddbox kan ju ladda på natten mer eller mindre gratis (men med nätavgift kanske det blir runt 1kr /kwh)
Vi sätter själva priset i samfälligheten vad jag förstår det som – rimligt att vi behöver ta ut lite extra för att tjäna in kostnaden att installera laddboxarna och eventuella kostnader för underhåll. Men med det nuvarande priset känns det lite dyrt att investera i en elbil när man inte sparar så mycket i driftkostnad, och de som redan har elbil kan ladda billigare på annat håll (hittade laddplatser i ”chargefinder” för 3,5kr /kwh och specifikt en för 3kr / kwh (50kw snabbladdare).
Med det sagt så skulle jag gärna se att priset ses över och kanske kan sänkas tillbaka till i alla fall 3 kr / kwh som det var när detta inlägg skapades? På så vis vill nog fler skaffa elbil i området och därav får samfälligheten kanske in mer pengar än i dagsläget, istället för att väldigt få laddar till ett högre pris. (platserna är ju nästan alltid tomma det jag har sett). Det är i alla fall mina tankar, tack!
Mvh Erik Gissén
Idag är det 6 personer som utnyttjar laddarna mer eller mindre regelbundet. Det finns ytterligare några som har konto.
Matematiken ser ut som följer (räkneexempel nedan för mars 2024):
De kostnader som Valsätra GA:8 har för laddarna består av tre delar.
1. Fast månadskostnad per uttag till Opigo/Chargenode som fördelat på varje laddad kWh blir 0,39 kr.
2. Nätavgift till Vattenfall, 1,31 kr/kWh.
3. Elkostnad (”köps” till självkostnadspris av Brf Vårdsätra som har elabonnemanget), 0,92 kr.
Totalt blir detta för mars 2,62 kr/kWh. I januari var kostnaden 2,94 kr/kWh.
Vid priset 4,10 kr/kWh får Valsätra GA:8 3,80 kr/kWh från Opigo/Chargenode.
Under mars laddades det 1165 kWh.
Avbetalningen på installationskostnaden var således 1374 kronor.
Till dags dato är det ca 100.000 kr kvar att betala på installationen, d.v.s. 6-7 år.
Punkten 1 ovan blir lägre ju fler kWh som laddas.
Punkten 2 ovan: Elabonnemanget är ett effektabonnemang, som det blir när det är en stor huvudsäkring. Det är inte jämförbart med vad man har i en lägenhet eller villa. Men den höga fasta avgiften minskar något per kWh ju mer som laddas.
Punkten 3 ovan: Brf Vårdsätra har ett rörligt elabonnemang vilket ger stora variationer i kostnad. I juli 2020, t.ex., var det 0,19 kr/kWh, december 2020 var det 3,80 kr/kWh.
Det är beslutat att installationskostnaderna skall betalas av de som använder laddarna. Då blir det, som alltid, ”early adopters” som tar den största kostnaden.
Om 6-7 år är laddarna 10 år gamla. Om de då fortfarande fungerar kommer priset kunna sänkas.
Till dess måste vi ha en liten ”vinst” per kWh, som dock kan minskas om/när fler använder laddarna.
Sören Jansson
Valsätra GA:8
Hej, och tack för bra redovisning tidigare Sören,
Kanske inte alldeles invändningsfritt ändå, få saker är väl så över tid. Så här ett par frågor till.
1. Eftersom värdet på a l l a lägenheter ökar av en installation för laddning av elbilar vid bostaden, som bl a vår Opigo hävdar, så blir naturligtvis en följdfråga hur rättvist beslutet att ’installationskostnaderna skall betalas av de som använder laddarna’, egentligen är. Det är visserligen ingen lätt sak i dagsläget att hitta underlag för hur stor just en sådan värdeökning kan vara, kan den vara 0,1 %, 0,5%, 1 % eller kanske 2%? Även små värdeökningar blir dock, givetvis, till betydande belopp när de summeras upp.
I takt med att alltfler skaffar elbil (två nya på kort tid på gård 2), ökar givetvis dessutom denna efterfrågan på bra bostadsnära laddning. Och omvänt, om bra, prisvärda, laddmöjligheter då inte är lika bra här jämfört med alternativa boendealternativ, så bör det påverka efterfrågan på våra bostäder negativt liksom därmed värdet på lägenheterna. Laddbara elbilar är inte bara positivt för klimat-och miljövärden i allmänhet, utan på lägenhets- och fastighetsvärden ock. En lite hårddragen fråga blir, om man så vill, hur mycket elbilsägarna eg ska betala för andras värdeökningar av sina bostäder?
2. Med ett relativt högt laddpris, som flera verkar tycka det är nu, 4,10 per kWh, väljer troligen också fler av potentiella nyttjare att ladda bilen på annat billigare sätt, spec på arbetet, i stället för här hemma. Inte minst den rätt låga nyttjandegraden i dag tycks ge visst stöd för detta. Med det sämre resursutnyttjandet blir det i så fall lite dyrare för de nyttjare som inte har sådana alternativ, med nuvarande modell. Givetvis ganska svårslaget och praktiskt om man har förmånen att kunna ladda billigt på jobbet, eller på andra bättre sätt, även om det då kan tyckas inte bli riktigt rättvist på hemmafronten, enl nuvarande modell.
Omkalkylerbart?
/Rolf S
2F
Jag räknas nog till en av de sex som använder laddarna regelbundet, i princip 7 dagar i veckan. I dagsläget har jag en hybrid men överväger att byta till elbil inom ett år. Jag flyttade till området från villa och har höjt min elkostnad för bilen med 3-400% vilket jag inte hade räknat med. Trodde först att det var något fel eftersom jag då (eller nu för den delen) aldrig har laddat för en så hög kostnad per kilowatt (snabbladdare kan kosta mycket, men jag kan inte använda en sån till min bil). Jag arbetar från olika kontor och har inte alltid möjlighet att ladda på jobbet, men gör det så ofta jag kan då det är betydligt billigare än hemma. Men jag hade önskat att det gick att ladda hemma till en mer rimlig peng, som rimligtvis är lägre än den på en offentlig laddplats.
Gällande frågan om ev värdeökning på bostäderna till följd av laddplatser så är det nog inte ens en fråga. Att inte kunna erbjuda laddplatser 2024 sänker nog faktiskt värdet på en bostad.
Med förhoppning om ett lägre pris inom kort, allt gott!
/Tom
Valsätra GA:8 samfällighetsförening, som tillhandahåller och administrerar laddarna, har inte till uppgift att skapa värdeökning för sina medlemmar. Detta är således en icke-fråga.
Då möjlighet till laddning kan klassas som en ”extratjänst”, anser styrelsen att det är rimligt att kostnaderna för denna tjänst stannar på de idag 6-7% av boende som utnyttjar den.
För information så kommer det att vara CloudCharge som är operatör av laddarna från och med 2025-01-01. Detta då Opigo efter uppköpet av ChargeNode inte längre kommer kunna styra laddarna.
Detta kommer att innebära att all laddning startas/stoppas med en app och att betalning sker direkt efter avslutad laddning med ett (i appen registrerat) kreditkort. Lite oklart ännu om befintliga taggar kommer att fungera.
Mer information kommer under december.
Sören Jansson
Valsätra GA:8